קצת היסטוריה

העלייה של שנות ה-1990 הביאה להרחבתו של החוג. בין החוקרים המצטרפים לחוג בתקופה הזאת היו משה טאובה, שמואל שוורצבאנד, הלנה טולסטוי, רומאן טימנצ'יק, ולדימיר חזן, ולנטינה בריו, נינה סגל-רודני ואלכסנדר קוליק. החוג המשיך במאמצי הפרסום עם הסדרה Jews and Slavs (בעריכת וולף מוסקוביץ'), ובה מופיעות עבודותיהם של סלאוויסטים מובילים בתחומם. עם נפילת הקומוניזם, ניתנה לחוקרי החוג ההזדמנות להשתתף במגוון יוזמות אקדמיות, לא רק במערב אלא גם ברוסיה ומזרח אירופה. כיום הם ממשיכים לייצג את החוג בכנסים רבים בארה"ב, ברוסיה, במזרח אירופה ובמערבה, כמו גם בוועידות ואירועים אקדמיים אחרים שהחוג עורך מאז הקמתו (כגון כנסים על פאסטרנאק, באחטין, פושקין, המקרא והעולם הסלאווי, הספרות הרוסית לאחר נפילת הקומוניזם, סמינר בינלאומי על טולסטוי, ועוד).

תחום זה ממשיך להיות אחד המבוקשים באוניברסיטה, לא רק בשל מצוּיָנוּתוֹ האקדמית אלא בעיקר לאור מקומן המיוחד של תרבויות רוסיה ומזרח אירופה בארץ. השפה הרוסית אינה זרה לכחמישית מכלל הישראלים, ולשיעור כפול יש שורשים ברוסיה ובמזרח אירופה. זאת ועוד, לימודי ההיסטוריה, התרבות והשפה הרוסית אהודים על ישראלים רבים אף אם אינם דוברי השפה, לאור העובדה שלרוסיה ויהודיה היה תפקיד מפתח בעיצובה של התרבות היהודית והישראלית המודרנית.
החוג מציע מגוון רחב של קורסים בכל תחומי הספרות והתרבות הרוסית. החוג מספק את צרכיהם של הסטודנטים בכל הרמות: לבעלי ידיעה טובה ברוסית, לאלה המכירים את השפה אך גדלו וחונכו בשפה העברית, ולצברים המתחילים את לימודי השפה מא"ב ומעקרונות הדקדוק, ומסיימים את התוכנית עם מיומנות בכל אלה.
רבים מהסטודנטים שלנו משלבים את לימודיהם בחוג עם קורסים מחוגים אחרים כמו ספרות השוואתית, בלשנות, היסטוריה כללית, תולדות עם ישראל, יהדות זמננו (בפקולטה למדעי הרוח), כמו גם יחסים בינלאומיים, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, עיתונאות ותקשורת ומדע המדינה (בפקולטה למדעי החברה) ועוד.
אנשי סגל ובוגרי החוג בולטים בתחומם הן בארץ הן בחו"ל, ביניהם מרצים באוניברסיטאות כמו לונדון, הסורבון, בראון, פרינסטון, מישיגן, פנסילבניה, סטנפורד, רטגרס, טורונטו, קורנל, דלהאוז, תל אביב והמרכז הבינתחומי הרצליה; רשימה מכובדת זו כוללת גם אישים ידועים כמו שר החוץ הישראלי אביגדור ליברמן, ח"כ יולי אדלשטיין, הח"כ לשעבר רומן ברונפמן, ורבים אחרים (ראה בוגרים). אנו ממשיכים להיות פורצי-דרך במחקר ובהוראה.

 

מטרת הלימודים היא להקנות ידיעה בספרות ותרבות של רוסיה והמרחב הסלאווי, כולל לימוד לשון הרוסית ויסודות הפילולוגיה הסלאווית. מספר קורסים יתרכזו בנושאים בין-תחומיים, כגון היחסים בין בלשנות לספרות, ספרות לפילוסופיה, ספרות לקולנוע, התרבות הרוסית לתרבויות אחרות, כולל התרבות היהודית. תלמידים בתארים המתקדמים ירכשו כלים למחקר עצמאי.


ניתן לשלב בצורה פורייה את הלימודים בחוג עם התחומים הנלמדים בחוגים אחרים בפקולטה כגון היסטוריה כללית, ספרות כללית, ספרות עברית, שפות וספרויות אחרות, לימודי תרגום, וכו'.